За повідомленням НСЗУ, пацієнт може отримати відшкодування коштів, витрачених під час лікування у стаціонарі, якщо воно покривається Програмою медичних гарантій і він перебував в стаціонарі тієї лікарні, яка уклала договір із НСЗУ за одним із відповідних пакетів. У закладах із договором лікування за пацієнта оплачує НСЗУ. Якщо з пацієнта взяли кошти за послуги, які сплатила НСЗУ, то у нього є можливість їх повернути.
Як отримати відшкодування?
За кожним пакетом Програми медичних гарантій передбачений перелік послуг, які надавач зобов’язаний надати пацієнтам безоплатно. Чи то пакети стаціонарної допомоги, чи інші. Наприклад, лікування онкології, медичної допомоги при інсульті чи інфаркті тощо.
Також умовами договору передбачено, що медзаклад зобов'язаний закупити та безоплатно забезпечити пацієнта ліками з Національного переліку основних лікарських засобів. А також ліками, які постачаються централізовано через закупівлі МОЗ. Переглянути ліки з Нацпереліку можна за посиланням — https://cutt.ly/7wXyKzlK.
Якщо вам під час стаціонарного лікування доводиться за власний кошт купувати ліки, передусім зверніться за роз'ясненням до керівника медичного закладу.
Якщо питання не вдається вирішити, тоді залиште скаргу, зателефонувавши до контакт-центру НСЗУ за номером 16-77 або надішліть лист на електронну пошту: info@nszu.gov.ua. Також скаргу можна надіслати на листом на пошту за адресою проспект Степана Бандери, 19, м. Київ, 04073.
Готуючи скаргу до НСЗУ вкажіть такі дані:
1. Зазначте прізвище, ім’я та по батькові пацієнта, дату народження (в форматі день, місяць, рік народження). У випадку написання скарги від імені третьої особи необхідно надати документи, що підтверджують ваше право представляти інтереси іншої особи.
2. Зазначте дату події, викладеної у скарзі.
3. Правильно вкажіть назву лікарні. Якщо маєте змогу, додайте код ЄДРПОУ – його легко знайти в інтернеті.
4. Напишіть посаду, прізвище, ім’я та по-батькові особи, яка вимагала оплату за медичні послуги, ліки чи інші матеріали чи відмовлялася надати послугу.
5. Детально опишіть ситуацію, яка з Вами сталася.
Випадки можливих порушень:
- вимагання коштів за надання послуг, які гарантовано програмою медичних гарантій;
- вимагання коштів за укладання декларацій;
- вимагання купівлі ліків, розхідних матеріалів (стерильних наборів, рентгенівських плівок та інше) тощо;
- відмова у наданні медичних послуг, передбачених ПМГ;
- відмова в укладанні декларацій;
- примус до сплати «благодійного» внеску до визначеної організації за вказаними реквізитами або вимагання такого внеску готівкою;
- поява у кабінеті медичних інформаційних систем записів про послуги, які фактично не були вами отримані;
- надання неякісних медичних послуг передбачених ПМГ;
- неетична поведінка співробітників закладу охорони здоров’я;
- лікар не інформує пацієнта про наявність програми «Доступні ліки» і відмовляється виписувати рецепти, що підлягають реімбурсації.
- аптечний заклад відмовляється відпустити ліки чи препарати, які лікар виписав пацієнтові за їх наявності;
- вимагання коштів за ліки, які підлягають повному відшкодування коштів.
За можливості зазначте суму коштів, яку вам довелось витратити, або яку з вас вимагали.Додайте до листів якомога більше підтверджень неправомірного вимагання коштів за лікування або ліки. Це можуть бути чеки придбаних ліків, аудіо- чи відеозаписи. Вкажіть правильну назву закладу та імена медпрацівників, які вимагали кошти за медичну послугу чи ліки.
Вкажіть свої контакти, які допоможуть з вами зв’язатися: номер мобільного чи стаціонарного телефону, електронну адресу, поштову адресу. Наголошуємо, що надати всі можливі способи зворотного зв’язку з Вами дуже важливо, адже інакше втрачається можливість надання відповіді і швидкої зворотної комунікації.
НСЗУ звернеться до закладу з вимогою повернути кошти. Якщо головний лікар (заклад охорони здоров’я) не поновлює права пацієнта або не повертає коштів за послуги, за які вже заплатила держава, то НСЗУ направляє листи до правоохоронних органів.
Щоб гарантовано отримати безоплатну послугу достатньо зайти на сайт НСЗУ, знайти рубрику "Електронні послуги", де у вигляді карти вказано, які послуги безкоштовні у тому чи іншому медичному закладі.
Якщо немає можливості шукати інформацію в інтернеті, можна зателефонувати на гарячу лінію за номером 16-77. Оператор контакт-центру надасть адресу певного медзакладу в якому ви зможете безоплатно отримати необхідну медпослугу.
Через оператора ви також можете подати скаргу на лікарню, в якій у вас просили оплатити за певні послуги чи зробити благодійний внесок. Або ж самостійно подати скаргу за онлайн-формою на сайті НСЗУ в розділі “Громадянам”.